هود و تجهیزات آزمایشگاهی

 هود و تجهیزات آزمایشگاهی شامل مجموعه ای از وسایل و ابزار آلاتیست که وجود آن در آزمایشگاه‌ها برای محققین و دانشمندان لازم است. مجموعه ما در ادامه مطالب زیر به برخی از این تجهیزات اشاره کرده است که آشنایی با آن خالی از لطف نیست. با ماهمراه باشید :

  • سکوبندی 
  • دستگاه‌های آزمایشگاهی
  • هودهای آزمایشگاهی
  • وسایل و ابزار آزمایشگاهی
  • دوش و چشم شوی
  • سینک و شیرآلات

سکوبندی ومیزبندی آزمایشگاهی

یکی ازمراحل تجهیز آزمایشگاه ، سکوبندی و میزبندی آن میباشد. رعایت اصول ایمنی و حفظ زیبایی ظاهری در طراحی و ساخت این تجهیزات باعث افزایش سطح کیفی در عملکرد آزمایشگاه میشود . سکوبندی در آزمایشگاه در واقع به تعبیه میزهای آزمایشگاهی، کابینت آزمایشگاهی و سینک‌های آزمایشگاهی گفته میشود. سکوبندی آزمایشگاهی به صورت قفسه‌های نصب شده بر روی دیوار و شلف در وسط و شلف‌های کناری انجام میشود و معمولا یک طرفه و دو طرفه میباشد. در سکوبندی ساخت و ابعاد به کارفرما بستگی دارد . عمق اغلب آنها 60 تا 80 سانتی متر در نظر گرفته میشوند. اسکلت کابینت‌ها معمولا از جنس پروفیل فولادی میباشد و از جنس MDF ساخته میشوند. رویه‌ها بکار رفته در این کابینت‌ها از جنس گرانیت یا سرامیک میباشد که ضد اسید هستند.

کابینت‌های آزمایشگاهی

کابینت‌های آزمایشگاهی معمولا جهت نگهداری وسایل آزمایشگاهی استفاده میشود. در دو مدل دیواری و زمینی و با توجه به نوع فعالیت از جنس استیل یا PVC و یا MDF ساخته میشود.

هود و تجهیزات آزمایشگاهی

سینک‌های آزمایشگاهی شاید در ظاهر معمولی‌‌ترین عضو آزمایشگاه باشند اما میتوان گفت یکی از حیاتی‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی بشمارمی آیند که باید در برابر اسید و قلیا و دیگر مواد شیمیایی و هم چنین وزن اجسام مقاوم باشد. اغلب در سه مدل اپوکسی ، پروپیلن وسرامیکی ساخته میشوند و در اختیار مشتریان و متقاضیان خود قرار میگیرند.

سینک‌های آزمایشگاهی اپوکسی:

سینک‌های اپوکسی محبوب ترین سینک آزمایشگاهی بوده و در برابر بسیاری از اسیدها ، حلالها و سایر مواد شیمیایی بی اثر که در هر دو آزمایشگاه تجاری و آموزشی وجود دارد بسیار مقاوم هستند. سینک‌های اپوکسی در تمام رنگ‌های مشابه به عنوان تاپ‌های اپوکسی موجود هستند.. سینک‌های اپوکسی به دلیل ماندگاری بالا برای کاربر مفید هستند. آنها بهترین پاسخ‌های همه جانبه را برای سینک‌های سطح آزمایشگاهی ارائه میدهند زیرا در برابر بسیاری از اسیدها ، حلال‌ها ، محلول‌های با pH بالا و کم و غیره مقاومت میکنند. 

میزهای آزمایشگاهی

میز آزمایشگاهی از پرکاربردترین تجهیزات در آزمایشگاه به ویژه آزمایشگاه‌های پزشکی میباشد. میز وسط ، میز شستشو ، میزهای توزین و میز تحریر از انواع آن بشمار می‌آید. یکی از نکاتی که درباره میزهای توزین قابل ذکر است، ضد ارتعاش بودن آنهاست. در واقع میتوان گفت که هدف ازساخت این میزها ، ایجاد یک سکوست تا از انتقال ارتعاشات زمین به ترازو انتقال جلوگیری کند. در ساخت هر کدام از این میزها با توجه به شرایطی که برای آن ساخته شده‌اند از مواد با جنس خاصی استفاده میشود. برای مثال میز شستشو باید در برابر مواد شیمیایی و حلال‌ها مقاوم باشد.

هودهای آزمایشگاهی

یکی از مهم ترین اجزای مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها، هودهای آزمایشگاهی میباشد که نقش مهمی در تهویه آزمایشگاه ها دارد و کارکرد صحیح آنها موجب حفظ سلامت پرسنل ، نمونه‌های آزمایشگاهی و فضای آزمایشگاه میشود . در واقع میتوان گفت هودهای آزمایشگاهی زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که آزمایش مورد نظر باعث تشکیل بخارات و گازهای شیمیایی و سمی میگردد. این هودها با فن و فیلتر خود از استنشاق بخارات مضر و سمی، آتش سوزی، انفجار و سوختگی‌های حرارتی و شیمیایی جلوگیری مینماید و با تهویه مناسب برای آزمایشگاه ، محیط ایمنی را فراهم میسازد. هودهای آزمایشگاهی دارای انواع گوناگونی می‌باشند:

هود و تجهیزات آزمایشگاهی

هودهای لامینار

هود لامینار یا هود میکروبی از جمله هود آزمایشگاهی مورد استفاده در محیط‌های میکروبیولوژیکی است که از طریق تهویه هوا، محیط مناسبی را برای کشت سلول ، بافت و …. فراهم میکند. این نوع هود دارای کابین و بدون کابین میباشد. هودهای لامینار به وسیله حرارت ، اشعه UV و فیلترهای هپا فضا را استریل میکند و محصول را در برابر مواد بیماری زا و عفونی ایمن نگه میدارد. 

هودهای شیمیایی

از انواع هودهای پرکاربرد درمحیط آزمایشگاهی که در جهت انتقال بخارات سمی حاصل ازمواد شیمیایی به محیط خارجی و جلوگیری از آتش سوزی به کار می‌رود. این هودها دارای :محفظه ای در جهت آزمایشات ، فن برای مکش و کابینتی جهت نگهداری مواد شیمیایی می‌باشند.

هودهای سقفی

هودهای کانوپی یا سقفی با نصب بر بالای فرآیندهای شیمیایی، بخارات حاصل از عملیات را به خارج ازمحیط منتقل میکند. فن این نوع هود را نمیتوان بر روی هود سوار کرد . پس باید فضایی در بیرون از آزمایشگاه جهت قرارگیری فن تعبیه کرد.

هودهای بازویی

هودهای مفصلی یا بازویی با استفاده از بازوها و مفصل‌های تعبیه شده در آنها قابلیت جابجایی در فضای آزمایشگاه تا متراژ معینی را دارند.

ابزار و دستگاه های آزمایشگاهی

ابزار و وسایلی که جهت انواع آزمایش‎‌ها، آنالیز و تحلیل ، تست واندازه گیری مورد نیاز هستند. به دو گروه عمومی و تخصصی دسته بندی میشود. دستگاه‌های عمومی آزمایشگاه در تمام آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار میگیرند. اتوکلاو, PH متر, انکوباتور و …… از جمله این دستگاه‌ها هستند.از جمله نیازهای مشخص و اولیه هر آزمایشگاهی که از انواع آن میتوان به : بورت ،  بشر ، ارلن مایر، چراغ الکلی ، سه پایه ، پنس ،  لوله آزمایشگاه ، برس جهت شستن لوله و لوله گیر و….. اشاره کرد.

دوش و چشم شوی آزمایشگاهی

وسایلی که برای حفاظت از پرسنل آزمایشگاه دربرابر خطرات وارد شده به چشم و صورت و تولید مایع به صورت آبشار در سراسر بدن کاربرد دارد. هنگام کار با مواد شیمیایی در آزمایشگاه امکان دارد به صورت تصادفی با این مواد مواجهه داشته باشیم. دوش اضطراری آزمایشگاهی این امکان را فراهم میکند که با شستن آلودگی شیمیایی از روی بدن و لباس از خطرات احتمالی جلوگیری شود. دوش و چشم شوی اضطراری آزمایشگاه از جنس گالوانیزه یا استیل میباشد و با توجه به استانداردها با حجم 20 لیتر در دقیقه و فشار 51 اینچ مربع از طریق لوله تغذیه میشود. این چشم شوها به دوش متصل میشود و دارای 2 جایگاه شستشو دهنده میباشد. انواع دوش و چشم شوی آزمایشگاهی :

  • دوش دیواری
  • دوش رومیزی
  • دوش ضد اسید
  • چشم شوی دیواری
  • چشم شوی رومیزی
  • چشم شوی گالوانیزه

ارائه مقاله هود و تجهیزات آزمایشگاهی یکی از اقدامات مهم مجموعه ما در راستای گسترش دانش عمومی بوده است . برای آشنایی بیشتر می توانید از صفحات پروژه ما و محصولات ما نیز بازدید نمایید …