انواع هودهای صنعتی

هودها نقش مهمی در سیستم تهویه یک مجموعه ایفا میکنند. از انواع هودها می توان به هودهای صنعتی ، هودهای آزمایشگاهی اشاره کرد. هودها یا سیستم های تهویه مکنده، بر اساس دریافت و دفع آلاینده ها قبل از پراکنده شدن در محیط کار طراحی می شوند. هود مکنده موضعی نقطه ورودی سیستم تهویه بوده است. کارایی سیستم تهویه در کنترل منابع انتشار، تابع کارایی هود در ایجاد هواگذر مناسب و یکنواخت در منبع انتشار است. ما در ادامه مطالب زیر ما به معرفی انواع هود های صنعتی می پردازیم. با ماهمراه باشید

انواع هودها Hood Types

عامل اصلی در طبقه بندی انواع هود های تهویه صنعتی ، مکان هود نسبت به منطقه تولید آلودگی است.

هودها ممکن است به اشکال مختلف ساخته شوند. اما به دو دسته اساسی تقسیم می شوند:

  • هودهای محصور کننده(درونی) Enclosing Hood
  • هودهای غیرمحصور کننده (بیرونی)Exterior Hood

هودهای محصور کننده:

هودهایی هستند که منبع تولید آلاینده را به طور کامل یا نسبی محصور می کنند. این هودها از نظر کارایی در سطح  بالایی قرار دارند و به هودهای اتاقکی یا جریان لمینار نیز معروف هستند. در منابعی مانند فرآیندهای سایش و آسیاب که انتشار آلودگی در آنها بالا می باشد ، کار با مواد شیمیایی …. هودهای محصور کننده کارایی بالایی دارند.

هودهای تا حدی محصور:در این هودها عنصر کلیدی ، تامین مکش مناسب در بخش های بازهود است. به نحوی که مانع از خروج آلاینده از بخش های محصور شود.

ـ  در فرآیندهای پرتوزا و فوق العاده سمی ، هودهای مکنده مورد استفاده باید از نوع محصور بوده و بیشترین پوشش را فراهم سازد. 

هودهای غیرمحصورکننده :

هودهایی هستند که در نزدیکی منبع آلاینده و بدون محصور کردن آن قرار می گیرند. درنتیجه هر چه هود به منبع تولید آلودگی نزدیک تر باشد میزان آلودگی که توسط هود به دام می افتد بیشتر می شود.

از معایب این نوع از هودها این است که زمانی که آلاینده در هوا پخش می گردد تا زمانی که توسط هود به دام افتد، ممکن است که افراد با آلاینده مواجهه داشته باشند. هودهای تهویه صنعتی گیرنده نوعی ازهودهای صنعتی بیرونی هستند که در کنترل منابع نقطه ای به ویژه زمانی که امکان محصورسازی وجود ندارد در نزدیکترین نقطه به منبع انتشار آلودگی توصیه می شود. این هودها طوری طراحی و نصب می شوند تا در جهت آلاینده قرار گیرند تا بتوانند با کارایی بیشتری آنها را به دام بیندازند.

ـ هود ساده لبه دار (فلنج دار) نوعی از هودهای گیرنده می باشند. فلنج یا لبه ها، سطوحی موازی هود بوده و مانع عبورهوای ناخواسته از پشت هود به داخل آن می شود. تاثیر فلنج بر کارایی هود با افزایش نسبت عرض به طول افزایش می یابد.

ـ هود شکاف دار: نقش عمده شکاف ، توزیع یکنواخت هوا است. هود شکاف دار شامل دهانه باز باریک و یک محفظه یکنواخت ساز است. هودهای شکاف دار برای مکش الاینده های گازی مناسب می باشند. هودهای شکافدار عمدتا در منابع خطی استفاده می شوند.

ـ هود یا میز مکش از پایین : این هودها فقط قادر به دریافت آلاینده های آزاد شده با انرژی پایین و حرکت رو به پایین بوده مانند فیوم های حاصل از برش پلاسما برای جوشکاری  و منابعی که از انتشارتوام با انرژی و جهت (برشکاری با سنگ فرز) و یا منبع و فرآیند مسئول تولید آلودگی داغ توصیه نمی شود.

ـ هودهای مکش از کنار: کنترل انتشار از منابع مسطح نظیر مخازن روباز و حوض های آبکاری و بخش تمیز کاری لرزشی قالب های ریخته گری و….. توسط شکاف های باریک در طول یک یا دو ضلع از سطح منبع انجام می شود.

ـ هودهای سرعت بالا-هواگذر پایین : برای کارهایی که آلودگی از نقطه ای مابین قطعه کار و تیغه در حال گردش با سرعت و انرژی بالا انتشار می یابد، مناسب است .

مانند: ابزارهای دستی و یا ثابت نظیر سنگ فرز

هودهای تهویه صنعتی دریافت کننده نوع دیگری از هودهای بیرونی هستند. این هودها از سرعت به دام اندازی کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل از کارایی کمی در زمینه ی کنترل آلاینده های ذره ای ، آلاینده های انتشار یافته ازمنابع غیر جهت دار و یا از حرکت رو به بالای اندک برخوردار است .غالبا محدود به کارهای ماشین کاری کوچک ، کارهای خدماتی در آزمایشگاه ها و کارگاه ها می باشد.

ـ هودهای سایبانی(کنوپی): برای فرآیندهای سرد و همچنین فرآیندها داغ که کارگربنا به ماهیت کار مجبور به کار بر روی فرآیند است توصیه نمی شود.

ـ هودهای خیمه ای : این هودها برای فرایندهای داغ در نظر گرفته می شوند.

ـ هودهای دمش ـ مکش : نخستین گزینه کنترلی برای مخازن و منابع روباز، منابع عریض با سطح بزرگ ، نرخ آزادسازی آرام از مخازن آبکاری ، چربی گیری حلالی و روش غوطه ور سازی و …. محسوب می شود.