تهویه مطبوع گلخانه ای

مجموعه ما در ادامه مطالب زیر تهویه مطبوع گلخانه ای را به شما معرفی می کند . با ما همراه باشید :
شرایط مناسب برای رشد مناسب گیاهان در گلخانه از موضوعات مهم در حیطه تهویه مطبوع است که اهمیت بالایی برخوردار است. به همین علت تهویه مطبوع گلخانه برای تامین سرمایش وگرمایش گلخانه بسیار حساس ومهم می باشد. توجه به این عمر سبب افزایش رشد و نموی گیاهان و کاهش تلفات آنها میشود .

تهویه گلخانه ای
تهویه گلخانه ای

اهداف تهویه:

  •  مبادله هوای داخل و خارج گلخانه
  •  تهیه دی اکسید کربن لازم برای فتوسنتز
  • کنترل دمای بالا
     گیاهان در دمای بالاتر از 35 درجه سانتی گراد صدمه می‌بینند. پس کاهش دمای از مهم ترین اهداف تهویه بشمار می آید.
  • معتدل کردن رطویت
    کاهش رطوبت در گلخانه  به ویژه در زمستان امری مهم و حیاتی برای گیاهان است.‌ هاگ اکثر قارچ‌ها برای جوانه زنی نیاز به رطوبت نسبی دارند. رطوبت بالا در گلخانه باعث افزایش تراکم بخار آب روی برگ‌های گیاه می‌شود.  همچنین وجود لایه آب روی برگ نیز باعث کمک به جوانه زنی‌هاگ می‌شود.
  •  تهویه اتوماتیک باعث کاهش هزینه کارگری، تهویه یکنواخت و ثابت نگهداشتن دما برای رشد و نمو گیاهان می‌شود محل نصب دستگاه تهویه دستگاه تهویه در محلی نصب می‌شود که اختلاف سطح کافی با بلندترین ارتفاع گیاهان داشته باشد، تا گیاهان در معرض مستقیم جریان هوا قرار نگیرد. دستگاه تهویه باید درخلاف جهت باد غالب نصب شود.

انواع تهویه مطبوع گلخانه ای :

سیستم تهویه گل خانه
سیستم تهویه گل خانه

الف- تهویه تابستانی

هدف اصلی تهویه تابستانی جلوگیری ازافزایش دمای هوا در گلخانه است. علت افزایش دمای گلخانه، افزایش شدت تابش خورشید به پوشش گلخانه می‌باشد. روش تهویه باید به طورموثری هوا را به صورت مستقیم بین گیاه وخاک جابجا نماید تا از افزایش تدریجی دما در اطراف گیاهان جلوگیری کند. کمینه مقدار تهویه قابل قبول برای کنترل دما در تابستان یکبار تعویض هوا در هر دقیقه می‌باشد. 

ب- تهویه با فن

فن‌‌ها به تنهایی برای تهویه گلخانه‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هوای تازه باید از بیرون گلخانه وارد شود تا جای هوای خارج شده توسط فن خارج کننده هوا را بگیرد. بنابراین پنجره یا پنجره‌هایی در دیوار جانبی یا انتهای گلخانه و در مقابل فن تعبیه می‌شوند. اندازه پنجره وارد کننده هوا نیز از نکات خیلی مهم است. اندازه پنجره وارد کننده هوا باید1.25 تا 1.5 برابر بزرگتراز چارچوب فن باشد تا هوای تازه کافی وارد گلخانه شود.

ج-تهویه زمستانی

در زمستان، زمانی که بخاری جهت افزایش دمای گلخانه و رساندن آن به میزان مورد نیاز رشد گیاه کار می‌کند، نیاز به تهویه می‌باشد. هوای تازه بیرون باید به گلخانه وارد و جای هوای گرم داخل گلخانه را بگیرد. چنانچه رطوبت بالای گلخانه در زمستان کم نشود، میزان رطوبت گلخانه به بیش از 90 درصد افزایش می‌یابد و باعث گسترش کپک، ترک و پوسیدگیساقه و برگ گیاهان می‌شود. مثلا رطوبت بیش از 80 درصد باعث آلودگی گوجه فرنگی به کپک برگی می‌شود و کاهش رطوبت گلخانه با تهویه زمستانه به کمتر از 70 درصد باعث کنترل این بیماری می‌شود. علاوه بر مشکلات ناشی از گسترش بیماری‌ها، افزایش رطوبت گلخانه باعث خوردگی اجزای اسکلت گلخانه و کاهش عمر آن‌ها و ایجاد شرایط نامناسب محیطی برای کارگران می‌شود.

شرکت آریا مها راشا در زمینه‌های مشاوره، طراحی، فروش و خدمات پس از فروش سیستم‌های تهویه محیط های عمومی، صنعتی و بیمارستانی و با هدف ارائه خدماتی بالاتراز معیارهایاستاندارد رایج فعالیت می‌کند. مهمترین هدف ما کسب رضایت کامل مشتری و فراهم آوردن آسایش و راحتی در منازل و محل کارشان می‌باشد.