اتاق ایزوله و انواع آن

این روزها اهمیت ایزوله و تهویه انواع اتاق ایزوله بر کسی پوشیده نیست . مجموعه ما در ادامه این مقاله برای شما اتاق ایزوله و انواع آن را به صورت کامل بررسی کرده است . شما همچنین میتوانید با مراجعه به بخش پروژه‌های آریامهار راشا با مجموعه ما در حیطه طراحی‌سیستم تهویه آشنا شوید . باماهمراه باشید…

 اتاق ایزوله و انواع آن:

بیمار عفونی میتواند محیط اطراف خود را بطور ناخواسته آلوده نماید. یک اتاق با تهویه و نگهداری مناسب به ویژه برای پیشگیری از تماس مستقیم و غیرمستقیم همچنین به منظور کاهش خطر میکرو ارگانیسم‌های هوابرد از منبع (بیمار) به سایربیماران مستعد و اشخاص دیگر در بیمارستان مهم است که در اصطلاح پزشکی اتاق ایزوله نامیده میشود. در واقع ایزولاسیون روشی جهت جداسازی بیماران میباشد.

اتاق های ایزوله در بیمارستان براساس شرایط تهویه به دو گروه ایزوله فشار منفی و فشار مثبت تقسیم بندی می شوند. دو نوع اتاق ایزوله وجود دارد:

1 ـ اتاق ایزوله تنفسی  Airborne Isolation Room

به جداسازی بیماران آلوده به ارگانیسم هایی که از طریق  قطرات ریز با قطر کمتر از 5 میکرون انتشار می‌یابند, اشاره مینماید که شامل بیماران مبتلا به سرخک, آبله مرغان و سل میباشد.

اتاق ایزوله
اتاق ایزوله

بخش‌های دیگر مانند مراقبت‌های ویژه (بزرگسالان ,  اطفال  و نوزادان) و بخش‌های عملکردی مانند واحد برونوسکوپی و اتاقهایی که خلط بیماران در آنها وجود دارد، نیز شامل میگردد. اتاق‌های ایزوله تنفسی برای به حداقل رساندن انتقال هوا از اتاقهای ایزوله به دیگر اتاقها ساخته میشود.

خطر عفونت از طریق مسیر هوابرد تابعی از غلظت ذرات بوده و با کاهش غلظت ذرات شانس عفونت و از این رو تعداد بیماران آلوده شده کاهش مییابد.

ویژگی های مهندسی اتاق ایزوله فشار منفی:

  • فشار منفی (خروجی بیشتر نسبت به حجم هوای ورودی )
  • اختلاف فشار 2.5 پاسکال(0.01 اینچ)
  • اختلاف حجم جریان هوا بیشتر از 125 فوت مکعب در دقیقه خروجی نسبت به ورودی
  • جریان هوای تمیز به کثیف
  • تعویض هوا بیشتر و مساوی 12 بار در ساعت برای بیمارستان‌های جدید یا بازسازی شده, 6 بار تعویض برای ساختمان‌های موجود
  • تخلیه جریان هوای خروجی مستقیما به بیرون اتاق درصورت بازچرخش باید بوسیله فیلترهای هپا تصفیه گردد.
  • یکی از اجزای اتاق ایزوله تنفسی استفاده از حفاظ تنفسی برای کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی و عیادت کنندگان زمانی که وارد این اتاق‌ها میشوند. 

ایزوله فشار منفی:

اتاق ایزوله تنفسی باید در فشار منفی نگهداری گردد و این بخشها به تعداد تعویض هوا فراوان( بیشتر و مساوی 12 تعویض در ساعت) نیاز دارند و باید تمام هوای اتاق بدون باز چرخش در بخش, به خارج از آن تخلیه گردد.

اتاق ایزوله فشار منفی در واقع غلبه هوای مکشی بر هوای دمشی میباشد. معمول ترین کاربرد آن برای اتاق‌های توبرکلوزیس جهت حفظ سلامت پرسنل و بیماران دیگر میباشد. در اتاق ایزوله فشار منفی هوای ورودی توسط هواساز پس از عبور از فیلترهای موجود( فیلتر توری آلومینیومی، کیسه ای و هپا ) به داخل اتاق دمیده میشود و هوای موجود در اتاق توسط اگزاست فن خارج میگردد.

2 ـ اتاق ایزوله محیطی Protective Environment Room 

اتاق ایزوله محیطی
اتاق ایزوله محیطی

بیمارانی که سیستم مکانیسم ایمنی بدنشان به دلیل اختلالات ایمونولوژیک (به عنوان مثال ابتلا به ایدز یا سندروم نقص ایمنی مادرزادی ) , بیماری‌های مزمن (مانند دیابت , سرطان , آمفیزم یا نارسایی قلبی) , یا درمان سرکوب کننده ایمنی (مانند تابش , پیوند عضو , شیمی درمانی , سیستوکسیک ,‌ داروهای ضد دردیا استروییدها )و بخصوص بیمارانی که تحت پیوند سلول های بنیادی خونساز قرار گرفته باید دراتاق ایزوله محیطی بستری گردند.

ویژگی های مهندسی اتاق ایزوله محیطی( فشار مثبت) :

  • فشار مثبت (تامین بیشتر هوا نسبت به جریان هوای خروجی )
  • رنج اختلاف فشار(2.5 الی 8 پاسکال)ایده آل 8 پاسکال با راهرو
  • اختلاف حجم جریان هوا بیشتر از 125 فوت مکعب در دقیقه در منبع در مقابل خروجی
  • جهت جریان هوای تمیز به کثیف
  • تعویض هوا بزرگتر و مساوی بیش از 12 بار در ساعت اتاق
  • برگشت جریان هوا فقط در صورتیکه دوباره فیلتر شود 
  • یکی از اجزای اتاق ایزوله تنفسی استفاده از حفاظ تنفسی برای کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی و عیادت کنندگان زمانی که وارد این اتاق ها میشوند.

ایزوله فشار مثبت:

 اتاق ایزوله محیطی نسبت به اتاقهای مجاور باید فشار مثبت داشته باشد. این بخش ها به تعداد تعویض هوا فراوان (بیشتر و مساوی 12 بار  در ساعت) نیاز داشته و تمام هوای مورد نیاز از طریق عبور هوا از فیلتر هپا تامین میگردد. اتاق ایزوله فشار مثبت برخلاف ایزوله فشار منفی غلبه هوای دمشی بر هوای مکشی میباشد. این اتاق ها جهت ایزوله کردن بیمارانی است که با نقص سیستم ایمنی مواجه میباشند مانند بیمارانی که عمل پیوند انجام داده اند یا دارای بیماری‌های نقص ایمنی مثل ایدز میباشند. در اتاق ایزوله فشار مثبت میزان هوایی که توسط هواساز تزریق میشود باید بیش از هوایی باشد که توسط اگزاست فن خارج میشود.

 فشار نسبت به ناحیه مجاورحداقل تعداد دفعات تعویض هوا از بیرون(در ساعت)حداقل تعداد دفعات کل تعویض هوا 
(در ساعت)
درصد رطوبت نسبیدما
(درجه سانتی گراد)
ایزوله فشار مثبتمثبت212حداکثر60 درجه21-24
ایزوله فشار منفیمنفی 212حداکثر60درجه21-24
 فاکتورهای طراحی سامانه‌های ایزوله بیمارستانی براساس استاندارد ANSI/ASHRAE/ASHE 170-2008